Share on Pinterest
Share with your friends










Submit
  • 6 seconden

    6 seconden

    6 seconden, zolang wordt er gemiddeld gekeken naar je cv. Dat is niet zoveel. Tegen de tijd dat je hier bent met het lezen van deze blog is die 6 seconden alweer voorbij. Het allerbelangrijkste is dus dat je ook op je cv binnen die hele korte tijd een zo goed mogelijke indruk maakt. Omdat alleen al het printen van je cv langer duurt dan die 6 seconden bekijken veel recruiters je cv online. En waar valt dan als eerste hun blik op? Precies, op de bovenste 1/3 van de eerste pagina.

    Personalia

    En dat is vaak het stuk waar in een klassiek cv al je personalia staan. Je kent het rijtje vast wel: achternaam, voornamen, roepnaam, geboorteplaats, geboortedatum, geslacht, nationaliteit, telefoonnummer (vaak zowel via de vaste lijn als mobiel), e-mailadres en ga zo maar door. Als je dat allemaal onder elkaar zet, heb je de eerste 1/3 van die pagina al zo’n beetje gevuld. En bij een klassiek cv staat meestal geen foto. Dus wat is  de eerste indruk dan van een recruiter? Die ziet een hoop tekst, waarvan de helft overbodig en heeft helemaal nog geen indruk van wie jij als sollicitant nou eigenlijk bent.

    Zo ziet dat er uit bij een klassiek cv (klik op het plaatje om het te vergroten):

    Klassiek CV

    Contactgegevens

    Dat kan dus beter!
    Om te beginnen hoef je helemaal je personalia niet bovenaan op de eerste bladzijde te zetten. En als je dat nou wel wilt, dan kan je ook je personalia vervangen door contactgegevens.  En dan hoef je helemaal niet aan te geven dat iets je postcode is, want dat weet een recruiter heus wel. Ik moet de eerste recruiter nog tegenkomen die denkt “Hé, 4 cijfers en 2 letters, wat zou de sollicitant daar nou mee bedoelen?”

    Dan kan het dus ook zo:

    nieuw CV

    Zo gebruik je minder ruimte op je cv, maar geef je eigenlijk meer informatie. Want je kunt natuurlijk onder die pictogrammetjes van LinkedIn en twitter een link plakken naar de desbetreffende accounts. En ik vind zelf een foto altijd heel leuk, het geeft meteen een indruk. Bovendien heeft het als voordeel dat je niet als recruiter een naam roepend de receptieruimte binnen hoeft te lopen, maar je weet al hoe je gesprekspartner er uit ziet. Zie je ook dat er een ander, zakelijker e-mailadres gebruikt wordt?

    Headline

    Een andere manier om een goede indruk te maken is het schrijven van een korte headline. Maar wat schrijf je nou in zo’n headline? Een makkelijk hulpmiddel is:

    ♦ kies twee of drie bijvoeglijke naamwoorden die passen bij jou, waar ben je goed in, wat zeggen mensen altijd van jou

    ♦ gevolgd door een zelfstandig naamwoord, bijvoorbeeld je functiebenaming

    ♦ en een toevoeging die helemaal bij jou past.

    En dan kan je cv er ineens zo uit komen te zien:

    cv headline kort krachtig

    Ik vind dat dus een veel leukere eerste indruk (en er blijft ook nog eens veel meer plek over voor andere interessante zaken over jou).

    Bewaren

    Share with your friends










    Submit
    Leave a reply →

Leave a reply

Cancel reply

Most Viewed

 

 

Most Commented

Share with your friends










Submit