Share on Pinterest
Share with your friends










Submit
  • Bellen voor je je brief stuurt!

    Bellen voor je je brief stuurt!

    In de marketingwereld bestaat een soort “Regel van Zeven”. Mensen moeten je zeven keer “ontmoet” hebben voor ze met je in zee gaan. En wat voor marketing geldt, geldt ook voor solliciteren. Want solliciteren is ook marketing, maar dan marketing-van-jezelf.
    Het schrijven en sturen van een cv met een motivatiebrief, opgezocht worden op LinkedIn, dat de recruiter je cv bespreekt met de leidinggevende die de daadwerkelijke vacature heeft, het zijn allemaal contactmomenten. En al die contactmomenten dragen bij aan het halen van de zeven keer.

    Solliciteren? Eerst even bellenWelke contactmomenten kun je nu zelf beïnvloeden?

    Natuurlijk het schrijven van een motivatiebrief en het sturen van je cv. Maar ook ervoor zorgen dat je profiel op LinkedIn aanwezig is én goed weergeeft waarom ze jou moeten hebben. Maar het volgende wordt nogal eens vergeten: bellen naar aanleiding van de vacature! Ik luisterde laatst naar een webinar van een vakgenoot en die wist mij te vertellen dat 95% van de sollicitanten niet belt voordat ze een brief en cv sturen. Dat de meeste sollicitanten niet bellen, wist ik wel, maar zoveel? 95% van de sollicitanten, die niet belt!! Dat betekent dus dat 5% van de mogelijke sollicitanten wel belt. Kijk, dat zijn cijfers waar je wat mee kunt. Van de 150 sollicitanten bellen er dus 8. En als jij er dan één van die 8 bent én je stelt goede vragen, dan lig je toch maar mooi voor op die andere 142 sollicitanten. Tjakkaa.

    Welke vragen stel je dan?

    Ja, maar wat moet ik dan vragen, denk je misschien? Ik zal je op weg helpen.

    ♦ Hoe is de vacature ontstaan?

    ♦ Kunt u iets vertellen over de samenstelling van het team?

    ♦ Waar ligt het accent van de werkzaamheden?

    ♦  Aan wie kan ik mijn brief richten?

    Wat je in elk geval niet doet, is vragen naar de bekende weg. Vragen waarop je het antwoord in de vacaturetekst kunt vinden, die stel je natuurlijk niet. Want dan heb je weliswaar een contactmoment, maar dan wel een van het verkeerde soort. Dan kom je namelijk op de stapel “Afschrijven, want stelt domme vragen”. En dat wil je niet. Vragen waar je met enig zoeken op de website van de organisatie achter kunt komen, stel je om dezelfde reden natuurlijk ook niet.

    Ook kun je na zo’n telefoongesprek besluiten dat de vacature niet jouw baan is of het bedrijf niet jouw toekomstige werkgever. En dat scheelt je natuurlijk weer een hoop tijd. Tijd die je beter kun steken in het schrijven van een sollicitatiebrief op een vacature die wél bij je past. Die brieven schrijf je trouwens vaak toch al veel gemakkelijker, dus dat is dan twee keer tijdswinst.

    Wanneer kun je bellen

    Wat is nou een geschikt moment om te bellen naar de afdeling recruitment of HR? Ik ben van mening dat ’s ochtends tussen negen en half tien een mooie tijd is. Dikke kans dat ze daarna in overleg zitten en je ze dus niet meer te pakken krijgt. Wat je natuurlijk ook kunt doen is een mail sturen met daarin de vraag om een belafspraak op een moment dat het hen zou uitkomen.

    Bewaren

    Share with your friends










    Submit
    Leave a reply →

Leave a reply

Cancel reply

Most Viewed

 

 

Most Commented

Share with your friends










Submit