Share on Pinterest
Share with your friends










Submit
  • Denk aan Jan!

    Denk aan Jan!

    Afgelopen weekend plaatste ik een link op mijn Facebookpagina naar een verhaal over Jan. Jan is MKB ondernemer en had een vacature. Die plaatste hij bij het UWV, op Monsterboard en in de regionale krant. Dat doet Jan nooooit meer. Echt nooit meer. Jan, en zijn secretaresse, werden overspoeld met reacties (800!), gingen daar overigens keurig mee om door een ontvangstbevestiging en netjes een afschrijving te sturen, en vervolgens waren ze een berg tijd kwijt met aan de ene kant het doorwerken van de stapel sollicitaties en aan de andere kant het te woord staan van iedereen die belde waarom hij of zij het niet was geworden. Nee, dat doet Jan echt nooit, nooit, NOOIT meer. Jan zet de vacature voortaan als volgt uit: “Ik stuur nu een simpel mailtje naar mijn medewerkers met de vraag of ze mensen kennen”.

    Kortom, Jan zet zijn netwerk in. De medewerkers die kandidaten aandragen voelen zich ook verantwoordelijk voor de aangedragen kandidaten en daardoor is de kwaliteit van de sollicitanten hoger. Een ander groot voordeel is dat er nooit 800 aangedragen zullen worden.

    Hoe cool zou het zijn als jij nou één van die aangedragen sollicitanten zou zijn? Heel cool, toch?
    Kom daarom vandaag nog in actie en ga aan de slag. Je hebt eigenlijk maar een paar dingen nodig: weten wat je zoekt, een goede pitch, visitekaartjes en een portie lef. Daarmee gewapend stap je op iedereen die je kent af: op een verjaardag, op het schoolplein, bij het sporten, waar je maar kunt bedenken en die mensen ga je vertellen dat je XXX bent (vul hier in wat jouw beroep is) en dat je op dit moment op zoek bent naar een baan. Netwerken kun je echt overal!

    Wat je niet doet is zeggen dat je heel breed inzetbaar bent en dat het je eigenlijk niet uitmaakt wat je wilt doen. Als ik mijn tuin wil laten opknappen, zoek ik niet een heel breed inzetbaar persoon die alles wil aanpakken, maar zoek ik een tuinman met liefde voor zijn vak.
    Ga ook vooral niet vragen of zij een baan voor je hebben, de kans dat je de persoon die dat soort beslissingen neemt aan tafel krijgt is heel klein en bovendien wordt die persoon echt helemaal gek van iedereen die vraagt om een baan. Nee, je laat zien waar jouw passie ligt, welke oplossing jij kan bieden aan een werkgever, je drinkt een kop koffie (of thee, dat mag natuurlijk ook) en je legt echt contact. Want het is natuurlijk wel de bedoeling dat die ander zich jou herinnert als die ene baan voorbij komt in het mailtje van zijn leidinggevende Jan.

    Dus hou het contact na het koffie (of thee) drinken warm, ga een connectie aan op LinkedIn, reageer op updates die die persoon plaatst en plaats ook zelf relevante updates op social media. Natuurlijk, er gaat even wat tijd in zitten, maar als je je nou realiseert dat zo’n 70% van de vacatures op deze manier wordt ingevuld….

    Dus voordat je weer brieven gaat schrijven, denk aan Jan!

     

    Share with your friends










    Submit
    Leave a reply →

Leave a reply

Cancel reply

Most Viewed

 

 

Most Commented

Share with your friends










Submit