Share on Pinterest
Share with your friends










Submit
  • Heb je jouw sollicitaties op orde?

    Heb je jouw sollicitaties op orde?

    sollicitatiesSolliciteren is eigenlijk best hard werken. Het is niet iets dat je er even bij doet. En als je al wat langer bezig bent met solliciteren is het belangrijk dat je overzicht van al je sollicitaties houdt. Wat het is natuurlijk wel een beetje stom als je twee keer in dezelfde procedure gaat solliciteren. Of een tweede keer op eenzelfde soort functie bij hetzelfde bedrijf als je de eerste keer genadeloos bent afgewezen.

    Zo pakte ik dat aan:

    Mail

    In mijn inbox had ik een map “Sollicitaties” (goed gevonden hè, die naam) aangemaakt en binnen die map een aantal submappen “Lopende procedures”, “Oude procedures” en “Bureaus”. En alle mails die betrekking hebben op iets wat met solliciteren te maken had sleepte ik naar één van die mappen. Binnen de mappen had ik dan weer sub-submappen per vacature of bureau. En als een lopende procedure een oude procedure werd, dan versleepte ik het hele sub-submapje in één keer. Zo kon ik alles overzichtelijk terugvinden: bevestigingen, uitnodigingen (en helaas, ook afschrijvingen).

    Excel

    In excel had ik een spreadsheet “Sollicitaties”. Daarin hield ik per vacature en bureau bij wanneer ik iemand had gesproken en wie, wanneer ik een brief had gestuurd en wat de reactie was. Kortom, ik kon daardoor op elk willekeurig moment een stand van zaken geven van elke sollicitatie-actie die ik had gedaan. Hoeveel sollicitatieprocedures er nog liepen? Ik wist het. Hoeveel afwijzingen? Ik wist het. En ook bij hoeveel en welke bureaus ik ingeschreven stond. En wanneer ik voor het laatst mijn CV op een vacatureboard had geplaatst.

    Word

    Ook binnen word had ik uiteraard een map “Sollicitaties”. Daarin bewaarde ik de digitale kopie van de brief en mijn cv’s. Ja, je leest het goed: mijn cv’s, want ik paste mijn cv aan op de functie. En dan was versiebeheer natuurlijk heel belangrijk. Want als ik werd uitgenodigd op een gesprek was het wel fijn als ik met hetzelfde cv voor me zat als zij. En ik maakte het mezelf (én hen) zo makkelijk mogelijk, ik stuurde mijn sollicitatiebrief én cv altijd met mijn naam, hun naam en de naam van de functie in de documentnaam. Dan sneed het mes aan twee kanten: ik wist natuurlijk altijd welk cv ik aan dat bedrijf of bureau had gestuurd en zij konden niet zomaar mijn cv of brief kwijtraken.

    Ordner

    Soms had ik een werkelijk briljante sollicitatiebrief geschreven en wilde ik stukken daaruit nog eens hergebruiken in een andere brief. Daarvoor had ik een ordner waarin ik in van die insteekmapjes (showtassen heten ze officieel) per vacature een kopie van de brief en de vacaturetekst met mijn aantekeningen naar aanleiding van het telefoongesprek bewaarde. Lekker bladeren voor inspiratie noemde ik dat, want van papier vond ik toch lekkerder lezen en ik printte de sollicitatiebrief voor ik op “verzend” drukte toch altijd uit om nog eens goed over te lezen of de zinnen goed liepen en of er geen taal- of spelfouten in stonden.

    Wat zijn jouw tips om alle sollicitaties bij te houden?

    Bewaren

    Share with your friends










    Submit
    Leave a reply →

Leave a reply

Cancel reply

Most Viewed

 

 

Most Commented

Share with your friends










Submit